חכמולוגי
בלוג

ההפתעה המופלאה

 מי המפרנס?

 השבוע חל יום פטירתו של הצדיק רבי אלימלך מליז'נסק. רבי אלימלך היה אחיו הצעיר של רבי זושא מאניפולי, והוא כתב את אחד מספרי החסידות החשובים ביותר: הנעם אלימלך. הנה סיפור שנהג לספר לחסידיו! 

 באחת העיירות, השכּיר הפריץ העשיר את בית המרזח למוישה היהודי. מוישה היה אדם תמים ופשוט, והפריץ נהנה ללכת לבית המרזח ולשוחח עימו.

 יום אחד שאל הפריץ את מוישה: 'תגיד לי, מי מפרנס אותך?'

 'הקדוש ברוך הוא, כמובן' אמר מוישה בפשטות.

 לא זה מה שרצה הפריץ לשמוע! הוא רצה לקבל ממוישה הכרה בכך שפרנסתו תלויה בו, בפריץ. ניסה הפריץ לשאול שוב את השאלה, בדרך קצת אחרת, ושוב, אך מוישה לא הבין את הרמז. 'כבר אמרתי לך שהקדוש ברוך שולח לי את הפרנסה!' התפלא משאלותיו של הפריץ 'וברוך ה' שדואג לכל מחסורי!'

 'ככה?!' התרגז הפריץ. 'אם ככה, אתה מפוטר! אני אוסר עליך להפעיל את בית המרזח! אתה יכול להמשיך לגור כאן בינתיים, אך תצטרך למצוא לך דרך אחרת להתפרנס…' הימים היו ימי ערב פסח, ובאמת לא היה פשוט למוישה ומשפחתו. מנין יקחו כסף לקנות את צורכי החג?

  בינתיים, ישב הפריץ בחדר האוצרות בביתו המרווח, וספר את מטבעות הזהב שלו. כך נהג לעשות מדי יום: להרים את המטבעות, ולשפשף אותן היטב, שיבריקו.

 ולפריץ היתה חיית מחמד - קוף שובב שהובא מהודו הרחוקה. כשהוא ראה שאדונו כל הזמן מתעסק עם המטבעות, הוא חשב לעצמו שכנראה מדובר במשהו מעניין - אולי זה אוכל טעים? וכיון שהיה קוף, הוא התחיל לזלול מטבע אחר מטבע...עד שמטבע אחת נתקעה בגרונו, והוא נחנק ומת.

 כשהפריץ מצא את הקוף המת בחדר האוצרות, הוא הצטער מעט, ואז החליט להוציא את רוגזו על מוישה היהודי. הוא שלח את הקוף עם משרתו לביתו של היהודי, ובקש ממנו להשליך את הגוויה דרך החלון. 'בטח אין לו מה לאכול...שיאכל קוף מת…' צחק הפריץ.

 המשרת עשה כמצוות אדונו, ובאמצע הלילה, מוישה ומשפחתו התעוררו מקול של חפץ כבד שנחת להם בחדר המגורים. 'מה זה?!' נבהלה אשתו של רבי מוישה, והוא יצא לראות במה מדובר.

 לתדהמתו, גילה באמצע החדר קוף מת - אך יותר מכך, מעוצמת החבטה נפתחה בטנו של הקוף, ואוצר שלם של מטבעות זהב היו מפוזרים סביבו!

  'יהי שם ה' מבורך!' קרא מוישה בשמחה 'הנה, יש לנו במה לקנות מצרכים לחג!'

 בליל הסדר, ניגש הפריץ לביתו של מוישה, מצפה למצוא אותו יושב חסר כל ועצוב. אך כשהדלת נפתחה, ראה הפריץ שולחן ערוך במטעמים, ומשפחה שמחה ומאושרת שחוגגת את החג!

 'מוישה, מנין היה לך כסף לקנות את כל זה?!!!' כעס הפריץ. 'גנבת?'

'חס וחלילה...נס קרה לנו, אדוני הפריץ!' אמר מוישה, וסיפר לו על הקוף והמטבעות. הפריץ נרעש. 'אכן, צדקת' הוא אמר בכובד ראש למוישה 'הקדוש ברוך הוא, ורק הוא, מפרנס אותך בכבוד! אם תרצה, אהיה שליח שלו, ותוכל לחזור לעבוד בבית המרזח...' 

התגובות שלכם

  • אלישבע פלדמן
    י"ט אדר ב תשע"ט
    איזה מרגש
  • משה
    י"ט אדר ב תשע"ט
    אוווו
  • 2309
    י"ט אדר ב תשע"ט
    וואוווווווווווווווווווווווווווו מדהים:)
  • אמון:)
    י"ט אדר ב תשע"ט
    איזה סיפור יפה ומלא משמעות לחיים שה' הוא זה שמפרנס אותנו. תודה על הסיפור
  • שניאור זלמן ניימרק
    י"ט אדר ב תשע"ט
    100מםםםםםםםםםםםםםם
  • הלל
    י"ט אדר ב תשע"ט
    סיפור חזק.ויפה מאוד
  • אמונה חיה שחור
    י"ט אדר ב תשע"ט
    ואיי, חזק!!! לאיילה עורכת התוכן-תצא עונה של עלילות ארץ גושן בזמן הקרוב? או כל עונה של סידרה? תודה רבה רבה רבה!!!!!!!!!!
  • אליה
    כ' אדר ב תשע"ט
    מי לא מכיר אבל כן תודה על הסיפורים.
  • סבתא מינה מבנימינה
    כ' אדר ב תשע"ט
    מהמם!
  • אורה הויזר
    כ"ב אדר ב תשע"ט
    הבנתי שאני מכירה אז לא התחלתי לקרוא.
  • racheli
    ד' ניסן תשפ"א
    יפה מאוד!
  • מלאכי כהן
    כ"ד אלול תש"פ
    אני כבר מכיר את הסיפור הזה...
  • אאא
    ט' ניסן תשפ"ד
    עברתי אחד אחד, זה כתוב הכי יפה והכי ברור שיכול להיות יישר כח