חכמולוגי
בלוג

הבן איש חי - רבי יוסף חיים מבגדד

 בכ'ז אב, ה'תקצ'ד, נולד בבגדד הרב יוסף חיים.  אביו, הרב אליהו, היה רב גדול וצדיק, וסבו, רבי משה חיים, היה הרב הראשי של בגדד. הנער יוסף התגלה כעילוי כבר בגיל צעיר. הוא למד אצל רבי עבדאללה סומך, ובסופו של דבר אף התחתן עם אחותו.

 כשנפטר הרב אליהו חיים, בסוף השבעה, הלך הרב יוסף חיים לבית כנסת, ודרש את דרשתו הראשונה. ומאז, במשך עשרות שנים, היה נוהג לדרוש בבתי הכנסת בבגדד. הוא היה רק בן עשרים וחמש, אך דרשותיו נמשכו שלוש שעות, ומאות ואלפי אנשים היו נוהרים לשמוע את דברי התורה שלו! על סמך חלק מהדרשות נכתב הספר 'בן איש חי', שבשמו נודע רבי יוסף עד היום. אגב, לא מזמן התגלו בארמונו של סדאם חוסיין, שליט עירק הרודן, דפים בכתב ידו של הבן איש חי! מדובר כנראה בדפי הכנה לדרשות. ספר ה'בן איש חי' מכיל רק חלק קטן מדרשותיו של הרב, וכנראה שיש עוד חומרים רבים שלא הודפסו. הכתבים העתיקים הועברו לפענוח, ובעזרת ה', ייתכן שבעתיד נזכה להכיר חידושים נוספים ונפלאים!

 למרות שהבן איש חי לא החזיק במשרת רבנות רשמית בשום קהילה, הוא נודע כמנהיג הרוחני של יהדות עירק. רבי יוסף חיים נפטר בי'ג אלול, ה' תרס'ט. הוא נקבר בבגדד, אך יש מסורת שקברו הגיע להר הזיתים, שם קיימת מצבה על שמו.

יהי זכרו ברוך! 

 

 סיפור קטן על גדול

גם אצלכם מתווכחים לפעמים מי יחזיק את נר ההבדלה? אז גם בביתו של הרב אליהו חיים, יוסף הצעיר ואחותו החלו לריב באחת ממוצאי השבתות. 'אני רוצה להחזיק!'
'לא, אני רוצה!'

'מי שיאמר דבר תורה יפה על ההבדלה, יזכה להחזיק בנר…' הציע האב, ויוסף הקטן מיד פתח את פיו ואמר:

'סדר ההבדלה בראשי תיבות זה  'יבנה'. יין, בשמים, נר, והבדלה. בהבדלה אנחנו מתחילים מהמקום הנמוך ועולים לגבוה. את היין טועמים עם הפה, שהוא האיבר הנמוך בפנים, וגם החומרי ביותר, כי בעזרתו אוכלים. האף גבוה יותר, וריח הבשמים הוא רוחני יותר מהשתיה והאכילה. אחר כך בא תור הנר, שאנחנו מביטים בו בעיניים. העיניים רואות רחוק יותר מחוש הריח, עד האופק. ובסוף, בא המוח, שבעזרתו אנחנו מבדילים. בעזרת השכל שלנו, אנחנו מסוגלים לראות מעבר לזמן - גם לזכור מה היה ולנסות לחשב מה יהיה בעתיד!

 רוצים לראות עוד סיפורים מרתקים על הבן איש חי?

צפו עכשיו בפרקי הסדרה המושקעת 'הבן איש חי' כאן בערוץ מאיר לילדים! קישור לסדרה: הבן איש חי.

התגובות שלכם

  • צופיה
    כ"ח אב תשע"ז
    ראיתי את הסידרה תוסיפו עוד פרקים חדשים בבקשה