חכמולוגי
בלוג

ניפוח בלון בבקבוק

 לניסוי של היום תצטרכו עזרת מבוגר, אבל שווה לרתום את אבא, אמא או האחים הגדולים לניסוי המגניב הזה! 

 מה צריך?

בקבוק זכוכית גדול

בלון

מים רותחים

 מה עושים?

מכניסים את החלק העגול של הבלון לבקבוק, אך משאירים את הקצה בחוץ. מלבישים את קצה הבלון על פיית הבקבוק (ראו תמונה)

עכשיו מנסים לנפח. נראה פשוט? מסתבר שזה בלתי אפשרי...הבלון שלנו אטם לגמרי את הבקבוק, והאוויר שבתוכו לא יכול לצאת. לכן הבלון לא יכול לגדול ו'לתפוס' את מקום האוויר. 

כעת מוציאים את הבלון, ומבקשים מהמבוגר שימזוג בזהירות לתוך הבקבוק מים רותחים,כך שימלאו את רובו. כעבור כדקה מבקשים מהמבוגר לשפוך את המים הרותחים, ומיד מכניסים את הבלון לבקבוק כמו שעשינו קודם, ומלבישים את קצהו על הפיה. זהירות! הבקבוק עצמו חם מאוד, אז כדאי לגעת בו רק בעזרת כפפות מטבח או מגבת.

ממתינים ומביטים בבלון. הי, תראו! הוא מתחיל להתנפח מעצמו! ככל שתחכו יותר זמן, תראו שהוא התנפח יותר.

 למה זה קורה?

כמו שהסברנו קודם, כשאנחנו אוטמים את הבקבוק עם הבלון, האוויר שבתוכו לא יכול לצאת, ולכן אין לבלון מקום להתנפח. תחשבו על קופסת גולות מלאה שאתם רוצים להכניס לתוכו גולה נוספת - תצטרכו להוציא אחת, נכון? כך קורה גם עם האוויר בבקבוק, שהוא חומר לכל דבר. 

ומה קורה אחרי שאנחנו מוזגים מים רותחים לבקבוק? האוויר הוא גז, וכשהבקבוק מתחמם, הוא מתפשט ותופס יותר נפח. אם סותמים את הבקבוק החם בעזרת הבלון ומחכים, האוויר שבתוך הבקבוק הולך ומתקרר, והנפח שהוא תופס הולך וקטן. כך גם הלחץ שלו על דפנות הבקבוק. ברגע שהלחץ מחוץ לבקבוק גבוה מהלחץ בתוכו, נכנס אוויר לתוך הבלון, ומנפח אותו! 

 

התגובות שלכם

  • מיטל דבורה
    ט"ז אלול תשע"ט
    ראשונה!
  • לא זמין
    ט"ז אלול תשע"ט
    לייק!
  • בת וזה ברור
    י"ז אלול תשע"ט
    התמונה מושלמת !!!!!!!!!!!!