חכמולוגי
בלוג

קופאים וצפים

 

קופאים וצפים

 

 

שלום ילדים!   

כאן ד'ר פולקע עם עוד ניסוי מגניב!

עוד מעט תתחיל עונת הרחצה, ולכבוד כל הרוחצים והרוחצות, הצפים והצפות, הנה ניסוי שבודק מי צף יותר, מי פחות, ומדוע!

יש לכם בבית שמן ומים? אז בואו תצטרפו אליי לניסוי.

 

 

 

מה צריך?

 

כוס גדולה

 

- כחצי כוס שמן

 

- כחצי כוס מים

 

- תבנית להכנת קוביות קרח

 

 

 

 

 

מה עושים?

 

 הכנה לניסוי - מוזגים (בנפרד) אל התבנית שמן ומים, ומקפיאים.

מוזגים שמן ומים לתוך כוס. לא משנה באיזה סדר תמזגו: השמן מיד יעלה ויצוף על המים.

 

כעת הוציאו מההקפאה והכניסו לתוך הנוזל קוביות קרח וקוביות שמן קפוא. מה קורה? מי צף, מי גבוה יותר ומי שוקע? מפתיע! קוביות השמן הקפוא שוקעות לתחתית השמן הנוזלי, אך עדיין צפות על פני המים. ואילו הקרח, צף גם הוא בתוך השמן!

 

 

למה זה קורה?

 

כדי שחומר אחד יצוף על פני חברו, החלקיקים שלו צריכים להיות צפופים פחות. החלקיקים של השמן צפופים פחות מחלקיקי המים, לכן השמן הנוזלי צף מעל המים.

ומה קורה כשמקפיאים נוזל? באופן רגיל, החלקיקים שלו נהיים צפופים ודחוסים יותר. לכן, קוביות השמן שוקעות בתוך השמן הנוזלי. הן עדיין צפופות פחות מהמים הנוזלים, לכן הן צפות מעט מעליו.

אבל אם כך, אני שומע אתכם שואלים, מה קורה עם הקרח? הרי אם הקרח צפוף יותר מהמים, הוא אמור לשקוע בתוך המים, לא לצוף מעליהם... ואתם צודקים! באמת כך זה היה אמור להיות - אם המים היו כמו כל החומרים...אבל ברוך ה', הם לא. למים יש כמה תכונות יוצאות דופן, ואחת מהן היא שבמקום להתכווץ ולהפוך צפופים יותר כשהם קופאים, הם דווקא מתרחבים ומתפשטים! זה הופך את הקרח לקל יותר מהמים, ולכן הוא צף מעליו.

התכונה הזאת של המים חשובה מאוד מאוד בטבע. היא מאפשרת לימים לנהרות ולאגמים במקומות קרים להישמר במשך החורף. השכבה העליונה שלהם קופאת, ונשארת לצוף על פני המים. השכבה הזאת מונעת מהאוויר הקר להמשיך להקפיא את המים, וכך בעלי החיים שחיים בתוכם יכולים להמשיך לחיות מתחת לקרח. גם הקרחונים הענקיים שנוצרים בים לא שוקעים, אלא צפים למעלה. איזו סיעתא דשמיא! אם הם היו שוקעים, הם היו גורמים למי הים לעלות על גדותיהם ולהציף את היבשה!  

 

 

  

 

 

 

התגובות שלכם

  • פלוני
    כ"ד טבת תש"פ
    אני ראשון