חכמולוגי
בלוג

רבי יששכר שלמה טייכטל

 

רבי יששכר שלמה טייכטל הי'ד

בעל 'אם הבנים שמחה'

 

אם למדתם קצת היסטוריה, אולי אתם יודעים שהיו (ועדיין ישנם) חילוקי דעות גדולים בקרב הרבנים בכל מה שקשור ליחס למדינת ישראל. חלקם טענו שהמדינה היא תחילת הגאולה, ראשית צמיחת גאולתנו - וחלק התנגדו לציונות מכל וכל!

 

בין המתנגדים החריפים למדינה היה האדמו'ר ממונקאטש, כמו רוב רבני הונגריה שלפני השואה. אחד מחסידיו הגדולים של האדמו'ר היה הרב יששכר שלמה טייכטל, רב ואב בית דין גדול בתורה, שהסכים עם דעותיו של רבו.

 

אך אז הגיעה השואה הנוראית. הרב טייכטל התחבא במקום מסתור, וכשראה את מה שמתרחש סביבו, התחיל לשאול את עצמו למה ומדוע קורה דבר כזה לעם ישראל. הוא חשב והרהר, ולבסוף הגיע למסקנה שהוא טעה כשהתנגד לציונות. זה הזמן בו יהודים צריכים לעלות לארץ וליישב אותה, ואלה שלא עשו כך, נקלעו לשואה האיומה.

 

המחשבה הזאת לא היתה מחשבה שסתם עלתה בו - הוא הסתמך על מקורות רבים מאוד מדברי חז'ל והתנ'ך.

 

הרב טייכטל החליט לכתוב את רעיונותיו. וכך, במקום מחבואו, בלי ספרים, הוא כתב את הספר 'אם הבנים שמחה' על מעלת יישוב ארץ ישראל והעלייה לארץ.

בספר מובאים אלפי ציטוטים,  מדויקים להפליא, שנכתבו רק מזכרונו המופלא של הרב! הוא הצליח להוציא לאור את הספר בתקופת המלחמה, אך אז פלשו הגרמנים להונגריה.

 

בי'ג בשבט, תש'ה, נרצח הרב טייכטל בידי גוי אכזר, בזמן שהרב ניסה להגן על יהודי מסכן שרק ביקש מעט לחם.  

בקשתו האחרונה היתה שיפיצו את תורתו, ואכן, היום ספרו נלמד בישיבות רבות בארץ ישראל. גם ילדיו זכו לעלות לארץ, ולהקים בה משפחות לתפארת. יהי זכרו ברוך!

 

התגובות שלכם

  • לאה
    י"ג שבט תשע"ז
    מרתק!
  • יעל קליין
    י"ד שבט תשע"ז
    זה פשוט מ-ר-ת-ק!
  • חסוי
    ט"ז שבט תשע"ז
    אח שלי קרוי על שמו של רבי יששכר שלמה טייכטל !!!!!!!!!!!!
  • אליה סעדה
    י"ח שבט תשע"ז
    אני ממש ממש ממש אוהב
  • אריאל
    י"ג אב תשע"ח
    זה סבא רבה שלי
  • יאיר כוכב
    י' אדר תשפ"א
    כיף
  • רחלי אסרף
    כ"א שבט תשע"ז
    מרתק ברמות על!!! מתה על המדור הזה!!!!