חכמולוגי
בלוג

צום בטבע

 

צום בטבע

 

שלום ילדים, כאן ד'ר פולקע!

 

השבוע, בסוד של ירושלים, יש מצור ורעב בעיר. כשאני צריך לדלג על ארוחת צהריים הבטן שלי מקרקרת (נו, אני תרנגול, מה אתם רוצים…), אך דעו לכם שבטבע יש כאלה שיודעים לשרוד די הרבה זמן בלי מזון ומים! הנה כמה דוגמאות.

 

האולם - הלטאה המוזרה הזאת מחזיקה בשיא הצום העולמי. היא יצור קטן, חיוור ועיוור שחי במערות, והיא מסוגלת להסתדר בלי אוכל למשך עשר שנים תמימות! תארו לכם, אמא שלה אומרת 'אולם, בואי לאכול!' והיא אומרת 'אמא, אכלתי ממש לא מזמן, בקושי עברו שמונה שנים…'

 

הפינגווין הקיסרי -  נראה שהפינגווין הזה מחזיק את שיא הזוגיות וההורות הטובה. אחרי שגברת פינגווין מטילה את הביצה על הקרח הקפוא, הוא נשאר לשמרטף בזמן שזוגתו קופצת לאכול משהו. הבעיה היא שהקפיצה הזאת לוקחת ארבעה חודשים, כי היא צריכה לעשות מסע של 120 קילומטר כדי להגיע לים ולדוג שם ארוחה... בזמן שהוא שומר על הביצה, אבא פינגווין לא אוכל ולא שותה במשך 120 יום, ומאבד מחצית ממשקל גופו! רק כשאמא חוזרת, הוא מתפנה לעשות את הצעדה הארוכה לים, ולאכול גם הוא.

 

דג הריאה -  לדגים רגילים יש זימים שמאפשרים להם לקלוט חמצן מהמים, אך מחוץ למים הזימים מתייבשים, והדג בעצם נחנק באוויר. אך דג הריאה הוא מיוחד במינו, כי בנוסף לזימים, יש לו גם ריאות שמאפשרות לו לחיות מחוץ למים! בתקופות שבהן מתייבש הנהר, הוא מתחפר בבוץ, נושם אוויר צח, ונח לו בשלווה. ממש לא מפריע לו לדלג על ארוחה, כי הוא מסוגל לצום ארבע שנים! נוסף על כל אלה, מדובר בדג שמאריך ימים מאוד. באקווריום באוסטרליה, יש דג ריאה קשיש בן 84.

 

צום אנושי - תתפלאו, אך מסתבר שגם בני אדם מסוגלים להסתדר בלי מזון לתקופות ארוכות מאוד! אנשים שהמטוס שלהם התרסק בהרים מושלגים או שנקברו מתחת למפולת שלגים הצליחו לשרוד לתקופות של חודשיים ויותר בלי מזון. אך הצום המתועד הארוך ביותר נעשה על ידי הודי בשם בגט סינג, במסגרת שביתת רעב. הוא צם 116 יום, וירד ששים ק'ג, עד שחלק מהדרישות שלו נענו והוא שוכנע להכניס משהו לפה.  

 

 

התגובות שלכם

  • אנונימי
    כ"ח טבת תשע"ז
    'מה רבו מעשיך השם'
  • יואב ישראלי
    כ"ח טבת תשע"ז
    שאני אהיה גדול ארצה להיות זואולוג {איש שמתעניין בחיות}
  • מיכל ריינהולד
    כ"ט טבת תשע"ז
    מדהים!!!
  • שירה
    ב' שבט תשע"ז
    יפהה
  • שחר פרינס
    ב' שבט תשע"ז
    ממש מרשים אני שמח שנירשמתי לערוץ