חכמולוגי
בלוג

נפלאות הפלצבו

 

נפלאות הפלצבו

 

שלום ילדים, כאן ד'ר פולקע, הפרמקולוג המומחה!

פרמקולוג עוסק בתרופות, והיום, לכבוד אסי שמנסה להסתיר את האמת בסוד של ירושלים, אני רוצה לספר לכם על תרופה שגם מנסה 'לעבוד' על אנשים. שמה הוא פלצבו.

 

המילה 'פלצבו' פירושה לרַצות מישהו, לפייס את דעתו. פלצבו היא תרופת דמה, תרופה בכאילו. תרופה שאין בה שום חומר כימי שאמור לרפא את הגוף, והיא כאילו רוצה לתת לחולה הרגשה שמישהו מטפל בו. מה אתם אומרים, אם מישהו יסבול מכאבים, ובמקום לתת לו אקמול יתנו לו סוכרייה קטנה ויספרו לו שזה אקמול, מה יקרה לכאבים שלו? באופן מדהים למדי, אצל חלק גדול מאוד מהאנשים שיקבלו את תרופת השקר הזאת, הכאבים ייעלמו!

 

הנה דוגמה -  אישה שהיתה מאושפזת אחרי תאונה קשה וסבלה מכאבים נוראיים, סיפרה שהיא קיבלה מאחותה 'תרופות מיוחדות' נגד כאבים שהיא הביאה מחו'ל. היא לקחה אותם, והכאבים פסקו. רק אחרי הרבה זמן, גילתה לה אחותה שהיה מדובר בסוכריות…

 

פלצבו לא רק משפיע על כאבים -  אפשר ממש למדוד דברים כמו לחץ דם, רמת סוכר ועוד מדדים שלא קשורים בהרגשה, ולראות איך נתינת פלצבו משפיעה עליהם ממש כמו תרופה רגילה. בערך שליש מהאנשים שמקבלים תרופת פלצבו מושפעים ממנה לטובה.

 

אז איך זה עובד? - יש רופאים שאומרים שעצם תשומת הלב שהחולה מקבל גורמת לו להרגיש טוב יותר. יש שאומרים שלגוף עצמו יש חומרי מרפא פנימיים, ונתינת הפלצבו מעודדת אותם לפעול ולהשפיע. בכל מקרה, כולנו יודעים כמה שאמונה ותקווה עוזרים לנו בכל דבר, אז גם כאן!

 

פלצבו בכל ניסוי -  כשמנסים כל תרופה חדשה, חייבים להתייחס גם לאפקט הפלצבו. חצי מהמטופלים מקבלים את התרופה האמיתית, וחצי מקבלים פלצבו. החולים, ואפילו החוקרים עצמם, לא יודעים מי קיבל מה! אחר כך בודקים אם השפעת התרופה האמיתית באמת גדולה יותר באופן משמעותי מהשפעת הפלצבו, וכך יודעים אם היא יעילה או לא.  

 

פלצבו יכול גם להזיק - אם מספרים לאנשים מה תופעות הלוואי שהתרופה תעשה להם, חלקם יפתחו את התופעות האלה גם אם הם קיבלו רק פלצבו...

 

אפילו בבעלי חיים! מסתבר שלא רק בני אדם מושפעים מפלצבו. עכברים שהוזרק להם חומר שגרם להם להתבלבל במבוך התבלבלו גם כשהוזרקו להם סתם מים רגילים, וזה באמת מוזר.

 

 

 

התגובות שלכם

  • אביאל
    י"ח כסלו תשע"ז
    מגניב
  • חסוי
    ט"ו כסלו תשע"ז
    זה כמו בסרט שנתת לאסי ומתי מסטיקים...
    • מישהי
      י"ח כסלו תשע"ז
      זה פשוט הכל בראש, זה לא אמיתי, זה רק הדמיון שלנו שמשפיע
    • וואי
      כ"ב תמוז תש"פ
      יש מלא סרטים מהסוג הזה בערוץ מאיר לדוגמה: 1. שיקוי הפלא בעלילות ארץ גושן(שחדגא שתה לו אותו ונחשון נתן אותו מחופש, לפרץ. 2. המיץ שפלוקע נתן לאסי ועופר באחת העונות הראשונות.