חכמולוגי
קוראים כותבים

הספריה

 

לבלבל את השטן  

 

 

שנת רנ'ב - 1492 למניינם, היתה שנה קשה במיוחד. יהודי ספרד גורשו מארצם, והפכו לפליטים חסרי כל שנאלצו לנדוד ברחבי העולם. אך לא בטוח שגורלם היה קשה יותר מאחיהם, שבחרו להתנצר ולהישאר בספרד.

 

 

רבים מהנשארים החליטו להמשיך לקיים מצוות בסתר, למרות הסכנה הנוראית. מי שהיה נתפס מדליק נרות שבת או חוגג חג יהודי כלשהו היה מעונה בעינויים קשים ומוצא להורג בשריפה. שכניהם היו בולשים אחרי ה'יהודים לשעבר', מחפשים רמז להתנהגות יהודית, ומלשינים עליהם בשמחה לאינקוויזיציה הנוראית.

 

 

ובכל זאת, קהילת האנוסים, שנקראו מראנוס בפי הנוצרים, הצליחה לשמור על חלק מהמצוות. במרתפים חשוכים ובהיחבא הם שמרו כמיטב יכולתם על המסורת. אך מצווה אחת דאורייתא, לא יכלו לקיים - תקיעת שופר. הרי אם יתקעו בשופר, כל שכניהם ישמעו! במשך חמש שנים לאחר הגרוש, לא נשמע קול השופר בערי ספרד.

 

 

עד שהאנוס דון פרננדו אגולר חשב על רעיון. דון פרננדו היה מוזיקאי מוכשר שניצח על התזמורת המלכותית. 'בחמישה לספטמבר' הוא הכריז 'יתבצע קונצרט מיוחד במינו! בקונצרט יושמעו כלי נגינה מכל רחבי העולם, משלל תרבויות ומסגנונות מוסיקליים שונים ומשונים! ' קהל גדול הסתקרן לשמוע את הקונצרט יוצא הדופן, וביום המופע, הוא מילא את אולם הקונצרטים הגדול. לאחר שהמנצח הציג כלים ייחודיים מכל רחבי העולם - תופים וכלי מיתר, כלי נקישה וכלי נשיפה -  נגן עלה לבמה, כשבידו... קרן של אייל. תקיעה! הוא תקע, ואחריה שברים ותרועה. ושוב.

 

בתוך המוסיקה שהתנגנה, הצליח המנצח להשחיל מאה קולות של תקיעת שופר, ואיש מהכמרים ואנשי האינקוויזיציה שבקהל לא שם לב.

 

אך כנראה שהמוני האנוסים שישבו והקשיבו בהתרגשות שמו לב, ועוד איך….

 

התגובות שלכם

  • נאוה בגנו
    י"ז כסלו תשע"ח
    ממש מרגש, אפילו אני קצת בכיתי!