חכמולוגי
קוראים כותבים

סיפורים מקום המדינה - הדוידקה

 שמעתם על כיכר הדוידקה בירושלים? אולי אתם מכירים את הדוידקה מצפת? ואולי אין לכם מושג על מה אנחנו מדברים, ומה זה בכלל השם המצחיק הזה?

 אז ככה: מלחמת העצמאות היתה ממש כמו המלחמה ב'על הניסים'. מעטים מול רבים, חלשים מול גיבורים. ליהודים לא היו כמעט כלי נשק, עד כדי כך שאת האימונים ביצעו עם מטאטאים... ואז דוד ליבוביץ', שהיה אחראי נשק של ההגנה, הצליח לפתח מרגמה, שהיא מין תותח קטן. את הפגז היו מלבישים על קנה המרגמה, ויורים אותו. אלא מה? המרגמה - שזכתה לכינוי 'דוידקה' על שם דוד הממציא - יכלה לירות את הפגז רק למרחק של שלוש מאות מטר. שלוש מאות מטר זה לא יותר מדי... בטח לא כשצריך לירות על אויב רחוק. חברי ההגנה לא היו מרוצים במיוחד מהתותח הקטן, וחשבו שהוא לא ממש יעיל.

MY-Davidka-1

 בתמונה: דודיקה. קרדיט תמונה: BukvoedMY-Davidka-1CC BY 3.0

  אלא מה? הסתבר שגם אם הדוידקה לא יורה כל-כך טוב, היא עושה רעש נהדר! ה'בומים' שהיא השמיעה הרעידו את כל הסביבה, והערבים התמלאו פחד מהנשק הסודי והרועש של היהודים. רבים מהם נשאו את הרגליים וברחו, וכך הדוידקה הקטנה מילאה תפקיד חשוב בכיבוש ירושלים! מי יודע, אולי גם זכותו של דוד המלך עמדה לה... היום תוכלו למצוא שתי דוידקות: אחת בכיכר בירושלים, ואחת בכיכר בצפת. 

התגובות שלכם

  • דניאל ווסר
    כ"ט אייר תשפ"א
    ראשון