חכמולוגי
בלוג

קח פרי ותהיה לי בריא- ויטמינים

     

 

ויטמינים

   

 

על קאזימיר פוינק שמעתם? כנראה שלא, אך הוא האחראי על כך שהאימהות שלכם מזכירות לכם לאכול הרבה מזון עם ויטמינים... פוינק גילה את הויטמינים לפני קצת יותר ממאה שנה, ומאז  לומדים על החשיבות שלהם יותר ויותר.

 

אז מה זה ויטמין?

 

פירוש המילה הוא 'חלבון חיים', אך האמת היא שויטמנים אינם חלבונים. הם תרכובות אורגניות: חומרים שמכילים פחמן ומימן. מה שמיוחד בהם, הוא שהם נמצאים בגופנו בכמויות קטנטנות, אך בלעדיהם הגוף לא יכול לתפקד. והגוף שלנו לא יכול לייצר אותם לבד - הוא צריך לקבל אותם ממזון או בדרך אחרת.

 

הנה כמה ויטמנים שטוב שתכירו:

 

ויטמין A - חשוב לעור ולכושר הראייה, נמצא בשומן בעלי חיים ובצמחים כמו גזר. הרי איך יודעים שגזר טוב לעיניים? נו, באמת. ראיתם פעם ארנבת עם משקפיים?

 

ויטמין B - יש קבוצה שלמה של ויטמינים מסוג B, כשכל אחד אחראי לתפקודים אחרים בתקינות מערכת העצבים. הוא נמצא בחלב, שמרים, כבד, דייסות ופירות וירקות. לסינים, שאוכלים בעיקר אורז, יש לעיתים מחלות שנגרמות ממחסור בויטמין B.

 

ויטמין C - נמצא בפרי הדר, בכרוב ובירקות כגון עגבניות. הוא חשוב להתפתחות תקינה של העצמות ולמלחמה במחלות. פעם, מלחים באניות סבלו ממחלה קשה בשם צפדינה שפגעה בעצמות ובשיניים, בגלל שלא אכלו משך תקופה ארוכה פירות וירקות. קצת מיץ לימון על האוכל פתר את הבעיה...  

 

היום הרבה אנשים לוקחים ויטמינים מלאכותיים, אך לא ברור שזה מועיל, ויש גם מי שאומר שבכמות מוגזמת זה מזיק. בקיצור - אם אוכלים מזון מגוון עם הרבה פירות וירקות - הגוף אמור לקבל את כל הויטמנים שהוא צריך.

 

אז רוצו להכין סלט גדול וטעים!

 

 

התגובות שלכם