חכמולוגי
בלוג

המילים הטובות

     

 

המילים הטובות

טור לרגל שבוע הספר העברי תשע'ה

 

כתב- מרדכי יורבצקי

 

 

אז התיישבתי לקרוא ספר, הבטתי בראש העמוד, המספר 189 הציץ שם כמשקיף עליי...

לא, זו לא פתיחה דמיונות למאמר. כן, תתפלאו לשמוע (או לדמוע, יצא לי מין צמד מילים שכזה...) שיש פה עוד אנשים שקוראים ספרים. פעם היו אנשים או ילדים שהיו מוגדרים כ'תולעת ספרים'.

אז קודם כל קצת רקע. על פי ויקיפדיה העברית, שבוע הספר במהדורתו הקיימת נערך לראשונה בקיץ 1959. לא רע, 56 שנים קיים שבוע הספר העברי. מטרתו היא מן  הסתם לחבר את האנשים הישראלים לתרבות הקריאה המבורכת על ידי שיווק לידיהם ספרים במחירים מוזלים והעמדתם של הסופרים בחוצות העיר בשביל שיוכלו להעניק לקורא המצוי קשקוש נחמד (ואולי גם הקדשה קצרה) על ספרם החדש שיצא לאור זה מכבר.

 

סיטואציה קצרה אציג לפניכם: 'תלמידים בוקר טוב, נא להוציא את מחשבי הלוח, אנחנו מתחילים ללמוד. בבקשה להיכנס לתיקיית המתמטיקה, עמ' 31 ולהתחיל לתרגל את מה שלמדנו אתמול. אני נמצא כאן. עוד כחצי שעה אשלח לכם אל המכשיר את סיכום החומר לטובת התלמידים המתקשים שיוכלו לצפות בו במכשיר, אבל רק עם אוזניות, שלא תפריעו לחברים שלכם'. לאחר דקות מספר של עבודה דמומה, נתנאל מניף את אצבעו אל על, כנזכר בדבר קופץ את ידו בחזרה אל השולחן ואל מכשיר הטאבלט האחוז בידו השנייה. מחפש על גבי המסך את כפתור העזרה. מוצא אותו, לוחץ עליו. המורה שמואל מאשר את הבקשה ומתחיל לשוחח בצ'אט עם נתנאל ולהסביר לו את התרגיל שבו התקשה.

 

על מחשבי לוח במקום ספרי לימוד כבר שמענו. על מחשבי לוח במקום ספרי קריאה גונבה שמועה לאוזנינו, אבל אפשר לומר שלא רבים המשתמשים בפורמט זה לקראית ספר שלם בן 300-600 עמודים.

ואנו שואלים, האם יש תחליף לדף הנייר ולריחו המשכר של הדיו?

כנראה שלא, אבל ימים יגידו. אבל אתם יודעים מה, זו לא השאלה המעניינת יותר בכל העניין הזה. השאלה המרתקת היא האם עוד יש מקום לספרים בינינו, בני הדור המתקדם ששקועים בין השאר במכשירים טכנולוגים אלו ואחרים ועוד שלל תחביבים מעניינים, ואולי יכול להיות שטרם זנחנו את קריאת הספרים?

 

קודם כל ארגיע ואומר שבטוחני שילדים ונערים, ילדות ונערות, וכן, גם מבוגרים לא מעטים יסתובבו להם בין דוכני שבוע הספר העברי במהלך החודש הקרוב. כולנו יודעים שבשנים האחרונות מספר הפוקדים את הספריה העירונית קטן כל הזמן, וגם המבקרים בחנויות הספרים. בין השאר המינון פחת בעקבות חוק הסופרים המגביל את מחיר הספרים על פי קטגוריות שונות.

 

כן, זהו המצב. אנשים פחות ופחות קוראים ספרים. ריח הדיו הטרי כבר לא עושה לכולם את זה, וגם חווית הדפדוף היא כבר לא מה שהיתה פעם. בנוסף, יש להזכיר כי לא כל ספר הוא בהכרח ספר טוב, מה שבדרך כלל פחות קורה בהפקת סרטים משום שמושקעים בהם עמל רב וכסף רב נשפך על הפקה, שחקנים, בימוי, הכול. מהספר טוב לרוב יוצא גם סרט, פחות טוב מספר עליו הוא מבוסס בדרך כלל. הוצאת ספר שלעצמה אינה משתווה להוצאת סרט עלילתי לאור, והיא מסתכמת בעשרות שקלים בודדים לעותק.

דרוש כאן גם רצון עז לקריאה, מציאת זמן וקדימה, לשקוע בקריאה. אך בנוסף דרושה כאן גם הבחנה ומציאת ספר בעל תוכן ערכי ומעיין. הרבה  ספרי לא ראויים קיימים בשוק, ותפקידנו לברור מתוכם את הטובים והאיכותיים כדי להקדיש להם את זמנינו. ובכך יש בידינו רווח כפול – מעלה ראשונה היא שלא הזנחנו את ספרי הקריאה, ובנוסף, הרווחנו ספר מעניין, בעל תוכן וערך מוסף.

 

אפשר לומר בכללות שבקרב הציבור שומר התורה והמצוות חלה ירידה פחות משמעותית בקצב הקריאה בקרב הציבור, בעיקר בגלל שימוש נמוך יותר באמצעי טכנולוגיה חדישים, ובנוסף עוד נשארה הערכה לספרי ולתוכן ולידע שאפשר להפיק מהם. יתר על כך, העובדה שקיים יום אחד בשבוע שאפשר להקדיש אותו לקריאה ולמנוחה, ללא הטרדות כאלו ואחרות.

 

אז שבוע הספר העברי כבר ממש כאן, וכולכם מוזמנים לעזוב את הבית לכמה שעות טובות. לנשום אוויר צח, ולחזור הביתה עם כמה קילוגרמים נוספים, ולא מאוכל.

 

***

מרדכי יורבצקי הוא עורך 'שמים' - מגזין אינטרנטי לנוער מבית תנועת הנוער 'אריאל', כתב בעיתון 'ילדים' מבית פנימה.

 

 

התגובות שלכם

  • אלי''ה
    ט"ז סיון תשע"ה
    צודק, גם אני תולעת ספרים. ממליץ מאוד לקרוא!
  • מירוש
    י"ז סיון תשע"ה
    כן גם היום יותר משוכלל לקרוא ספרים במחשב לדוגמא פתחו אתר שקוראים לו עיר הספרים שילדים יכולים לקרוא ולכתוב שם ספרים ולא רק ספרים, הם יכולים גם מדריכים לכל מיני דברים אני מצאתי הרבה דברים לדוגמא מדריך לפוטושופ ויש שם גם את כל סוגי הקריאה מומלץ לנסות.