חכמולוגי
בלוג

הידעת- דברי חלב

 

 

דברי חלב

  

 

  

שלום ילדים! כאן ד'ר פולקע, החלבולוג הנודע!

שוב המצאתי לעצמי תואר...לא נורא.

הפעם נדבר קצת על המוצר המופלא הזה, ששמו חלב.

הנה כמה עובדות שאולי לא ידעתם על הלבן הלבן הזה:

 

• חלב הוא אמנם נוזל, אך יש בו בין 12 ל-13 אחוז מוצקים אכילים, לכן הוא יותר מאכל מאשר משקה. רק לשם השוואה - בירקות מוצקים כמו חסה או עגבנייה יש רק 6 אחוזי מוצקים…

 

• לפני מאתיים שנה, פרה הניבה בממוצע כ-1500 ליטר חלב לשנה. בזכות הטכנולוגיה ופיתוח זנים חדשים, התנובה עלתה ל-6500 ליטר לשנה, ולפעמים היא מגיעה אפילו לעשרת אלפים ליטר חלב!

 

• המרכיבים העיקריים של החלב הם: מים, חלבון, שומן, סוכר (ששמו לקטוז) ומינרלים. בכמויות קטנות יותר, החלב מכיל כמעט 250 חומרים כימיים שונים!

 

• פיסטור - תהליך הפיסטור מחסל את כל החיידקים שבחלב. מדובר בחימום של שלושים דקות בחום של 63 מעלות, או חימום של 15 שניות בחום של 72 מעלות. מזל גדול - החיידקים האלה יכולים לעשות הרבה בלגן!

 

• הומוגניזציה - כדי ששומן החלב לא יצוף למעלה וייצור 'פקק' של שומן, מפעילים משאבות שתפקידן לפרק את חלקיקי השומן שבחלב לחלקיקים הרבה יותר קטנים. כך השומן מתפזר בחלב והופך אותו לאחיד.

 

• הסתכלתם פעם על הרכיבים של מוצרי חלב? אבקת חלב היא אחת הרכיבים הנפוצים, ביוגורט למשל, וגם בשוקולד. אבקת חלב הוא בעצם חלב מיובש . איך מייבשים חלב? יש שתי שיטות - שיטת התוף, בו שופכים זרם דק של חלב על תוף מתכת חם ומסתובב. החלב מתקשה לשכבה דקה, ומגורד מעל התוף. בשיטת ההתזה, מתיזים חלב מרוכז לתוך זרם אוויר חם, שמייבש את הטיפות . מגניב!

 

  

  אז שיהיה לבריאות!

 

התגובות שלכם

  • חסויה1888
    ח' סיון תשע"ה
    לידיעה הכללית על הנקודה השניה את\ה יודע\ה למה היום הפרות מניבות יותר חלב???? כי היום מזריקים לפרות מלאאאאא חומרים כימיים כדי שיניבו יותר חלב והן ממסססככנווווותתת זה גורם להן למות יותר מהר!!!! וכים החלב הוא לא כזה בריא כי מזריקים לפה מליון ואחת דברים!!! אז זה לא היה נכון לכתוב 'אז שיהיה לבריאות' סוררררייייי