חכמולוגי
קוראים כותבים

משימת יום ירושלים- מלון המלך דוד

  

 

מלון המלך דוד

 

כתבתם של ציפי ואיתן באואר מאפרת

 

 

מלון המלך דוד נקרא כך כי בעלי המלון רצו שלמלון יהיה שם מפואר. המלון נמצא בירושלים, רחוב דוד המלך 23 ליד שכונת ימין משה, תחנת הרוח וליד חומות העיר העתיקה.

במבנה המקורי היו 6 קומות. האגף הדרומי פוצץ בשנת 1946 ולאחר כ-15 שנה שיפצו את החלק הדרומי שנחרב מהפיצוץ והוסיפו 3 קומות למבנה כולו. המבנה גדול, מרווח ומפואר מאוד והוא נחשב כמלון המפואר ביותר בירושלים.

 

בשנת 1929 רכשו מספר יהודים עשירים ממצרים 18 דונם ברחוב המלך דוד. במשך שנתיים בנו על קרקע זו את מלון המלך דוד. בשנת 1938 שכרו הבריטים את האגף הדרומי של המלון, ובנו בו מפקדה בריטית. לאחר קום המדינה חזר המקום לשמש כמלון יוקרתי, וכך הוא משמש עד היום.

 

פיצוץ מלון המלך דוד

 

בתקופת השלטון הבריטי היו 3 מחתרות שלחמו נגד הבריטים, אחת מהם הייתה האצ'ל (ארגון צבאי לאומי). מטרת האצ'ל הייתה להלחם נגד הצבא הבריטי כדי לסלק אותם מא'י, אבל הם נזהרו שלא לפגוע במשפחות של הבריטים.

 

ב-22 במאי 1946 התחפשו לוחמי האצ'ל לטבחים ערבים. הם נכנסו למרתף מלון המלך דוד עם כדי חלב ובתוכם 350 ק'ג של חומר נפץ.

לוחמי האצ'ל כיוונו את פצצת השעון לשעה 12:30 בצהריים ויצאו מהמלון. 20 דקות לפני זמן הפיצוץ, התקבל טלפון במשרד המפקדה הבריטית מאחד מלוחמי האצ'ל, על כך שהמבנה עומד להתפוצץ ויש לפנותו מיד. הקצין הבריטי ענה בתגובה: 'לא באתי לפה כדי לקבל פקודות מהיהודים', והוא לא הורה לפנות את המבנה.

לאחר מספר דקות נשמע פיצוץ עז בכל ירושלים.

כל המפקדה הבריטית, החלק הדרומי של המלון, נחרב. בגלל שהבריטים לא פינו את המבנה נהרגו בפיצוץ 91 אנשים ומתוכם 17 יהודים. כעבור שנתיים, ולאחר פגיעות נוספות של כל המחתרות בבריטים, הם עזבו את הארץ וקמה מדינת ישראל.

 

ההמלצה

 

בחרנו באתר זה כי רצינו שאנשים ידעו את ההיסטוריה של מלון המלך דוד, ושידעו שרק בזכות פעולות אמיצות של כל המחתרות יש לנו היום את מדינת ישראל.

אנו ממליצים לאנשים לבקר באתר זה כי אם הם יבקרו במלון אז הם יוכלו להתרשם מהפאר והיופי של המלון, ויוכלו להבין את העוצמה של הפיצוץ.

 

 

 

הכתבה נכתבה במסגרת משימה מיוחדת
 לכבוד יום ירושלים ה'תשע'ה. 
  לפרטים על המבצע לחצו כאן!  

 

 

התגובות שלכם