חכמולוגי
בלוג

מעורב ירושלמי- השומר הישן והשומר החדש

     

השומר הישן והשומר החדש

 

  

פעם, בתחילת העלייה השניה, ארץ ישראל נראתה לגמרי אחרת מהיום. בארץ גרו בסך הכל חמש מאות אלף אנשים, ומתוכם רק 55 אלף היו יהודים. כיום, רק בתל אביב חיים 400 אלף!

 

החיים במושבות הראשונות לא היו פשוטים בכלל. השכנים הלא יהודים
התנכלו לתושבים, גנבו ציוד חקלאי ובעלי חיים, והרסו יבולים. על המושבות שמרו ערבים או צ'רקסים, שלפעמים שמרו, ולפעמים שיתפו פעולה עם הגנבים...

לעיתים, חקלאי המושבות אף שילמו בחייהם. כתוצאה מכל זה, הוחלט שאין כמו שמירה עברית!

בחול המועד פסח, תרס'ט, קבוצה קטנה הקימה בכפר תבור את ארגון 'השומר', אגודה של שומרים שהציעו את שירותיהם לבני המושבות.

באגודה היו חברים כ-120 שומרים, רכובים על סוסים וחבושי כאפיות, ששמרו בהצלחה על מושבות רבות מפורעים וגנבים. הרעיון של שמירה של יהודים על יהודים היתה הבסיס להקמת המחתרות, שהפכו בהמשך לצבא ההגנה לישראל.  

 

ועכשיו, בואו נקפוץ 102 שנים קדימה, לזמננו.

צה'ל כבר קיים מזמן, וגם משטרת ישראל - ובכל זאת, חקלאים ממשיכים לסבול מגניבות והצקות. בעיקר בנגב ובגליל, שם יש שטחים גדולים של חקלאות, קל מאוד לגנבים מהסביבה לקפוץ בלילה ולגנוב טרקטור או כמה פרות... והמשטרה די חסרת אונים. היא הרי לא יכולה לשים שוטר בכל שדה!

 


בחור בשם יואל זילברמן נתקל בתופעה, והחליט שככה זה לא יכול
להמשך. הוא ארגן כמה חברים, ונתן לקבוצה את השם 'השומר החדש'.

 

יחד הם יצאו לשמור בלילות על שדות החקלאים, לשכב במארבים, ולהזעיק את המשטרה במקרה הצורך. בלי כאפיות, אבל עם הרבה אומץ ורצון לעזור, זילברמן וחבריו הצליחו להוריד את כמות הגניבות החקלאיות בכמעט שמונים אחוז!

 

בארגון 'השומר החדש' חברים כיום 1200 מתנדבים.

כל הכבוד להם, נכון?   

 

 

לפניכם קטעים מתוך פרק בסדרה 'בגלל הרוח' של ערוץ מאיר בטלויזיה  עם יואל זילברמן. צפייה נעימה! (לצפיה חינם בפרק המלא לחצו כאן)

  

התגובות שלכם

  • דוד
    ט' תשרי תשע"ט
    דוד