חכמולוגי
קוראים כותבים

כתבים צעירים- מעבדות לחירות

 

   

מעבדות לחירות

ספורו של יושב ראש הכנסת מר יולי אדלשטיין- אסיר ציון

  

 

חלק א'

 

לכבוד חודש הניסן וחג החרות, אנחנו רוצים להציג לכם כתבה מיוחדת שכתב כתב הנוער יוסף יצחק ביטון.


 

יוסף יצחק כתב כתבות רבות וחשובות עבור ה'מאירתון', וראיין דמויות מרתקות.

הפעם הוא ראיין אישיות מיוחדת, שחייה מייצגים את המאבק על החירות.

 

מר יולי אדלשטיין מספר על החיים תחת משטר עריץ ברוסיה הקומוניסטית, שם אסור היה לקיים תורה ומצוות ובוודאי לא לרצות לעלות לארץ. הוא אסיר ציון שזכה לצאת לחופשי, לעלות לארץ, ולהבחר כחבר כנסת ושר.

 

כיום ? - הכוונה בכנסת היוצאת…. הוא משמש בתפקיד הנכבד של יושב ראש כנסת ישראל. הוא מתגורר ביישוב נווה דניאל שבגוש עציון.

 

 

• שלום מר יולי אדלשטיין. ספר לנו בבקשה על ילדותך? כיצד זכית להתחבר אל היהדות?  מה הייתה הנקודה שגרמה לך לחקור על המורשת היהודית שלך?

 

ילדותי עברה עלי באופן שגרתי באזור צ'רנוביץ - אוקראינה של היום - כשהידע שלי על יהדות היה קיים אבל די בסיסי.

החיבור שלי למורשת היהודית התחזק עם השנים, בעיקר כשבגרתי ונחשפתי ליחס העוין של ושל השלטונות הקומוניסטיים שראו אותנו, היהודים, כאויב לשלטונם, ולכן עשו הכל כדי למנוע את ההתקדמות שלנו במקומות העבודה ובאוניברסיטאות.

גם אני, כסטודנט, סבלתי עם הזמן מהגבלות אלו יותר ויותר. מכיוון שגדלתי בבית משכיל, היה זה טבעי שבבגרותי רציתי להרחיב את ידיעותיי בעברית, בציונות וביהדות. אלא שה- ק.ג.ב - המשטרה שהפעילה השלטון כדי לאכוף עלינו את הכללים שהוא הכתיב - הצר מאד את צעדינו.

 

• באיזה שלב הגעת למחתרת של חב'ד ומה היא תרמה לך?

 

אנשי חב'ד בברית המועצות שפעלו אז בשטח ב'מחתרת', היו מבחינתי במקום הנכון ובזמן הנכון.

בגלל המגבלות שהוטלו עלינו ועל אורח החיים היהודי שניסינו לקיים, הם הפכו חלק חשוב ומרכזי בהווייה היהודית שלנו. אני זוכר היטב כיצד תוכננה ברית מילה - כמובן בסתר, באחת הדירות - וזמן קצר קודם פרצו שוטרים למקום ובדקו מה נעשה שם. חששנו שהמוהל שהוזמן, שהיה היחיד בכל האזור, כבר לא יגיע, כי העיסוק הזה היה ממש עבירה על החוק. לשמחתנו, זמן קצר אחרי שהשוטרים הסתלקו הופיע המוהל, שסיפר שראה את השוטרים נכנסים, והמתין עד שיסתלקו. זו רק דוגמה לתנאים שבהם נאלצנו לקיים מצוות וטקסים יהודיים. נדמה לי שזה לא יהיה מפתיע אם אספר, שגם את החופה שלי עם רעייתי, טניה ז'ל, קיים איש חב'ד באופן מצומצם ומחתרתי מסוג זה.

 

תקופת השהייה בכלא

 

• אתה נמנית על 'אסירי ציון'. במה  הואשמת? כמה שנים ישבת בכלא הסובייטי? האם התנכלו לך בכלא עקב היותך יהודי?

 

באחד הימים מחיתי על התשבחות שהמרצה הרעיף על סטאלין, השליט הרודָן, והזכרתי לו את המיליונים שהוא הביא לרציחתם. באותו יום סולקתי מהאוניברסיטה והבנתי שמקומי בישראל.

בָּקשתי לעלות נדחתה, כמובן. הרדיפה עלתה מדרגה והפכתי ל'מסורב עליה'. באחד הימים הגיעו שוטרים לפשוט על ביתי ושתלו בחפציי אריזה ובה, כביכול, אבקת- סם אסור. נעצרתי במקום ובהליך כאילו-משפטי 'הורשעתי' בהחזקת סמים ונשלחתי למחנה כפיה באזור סיביר הקפואה. נפתחה תקופה חדשה ואיומה בחיי כ'אסיר ציון'. ביום שבו נאסרתי הזכירה לי אשתי שהיה זה נר ראשון של חנוכה, והספקתי לקחת עמי קופסת גפרורים ולהדליק מהם לאחר מכן גפרור בתור 'נר חנוכה'.

החזקתי אותו דולק עד שהאש צרבה באצבעותי.

 

 

לקריאת החלק השני של הראיון לחץ כאן!

 

התגובות שלכם

  • חיה
    ה' ניסן תשע"ה
    אבא של גיסי הוא האסיר ציון אברהם מנדלביץ!!