חכמולוגי
בלוג

הידעת?

 

 מארי קירי

 

 

שלום ילדים! כאן ד'ר פולקע, המדען הדגול!

אבל גם אני מוכן להודות שהיו כמה מדענים שהיו יותר דגולים ממני... והיום אני רוצה לספר לכם על מדען שכזה - בעצם, על מדענית.

 

בזמננו, יש לא מעט נשים שהן מדעניות. מדענית ישראלית בשם עדת יונה אפילו קבלה את פרס הנובל בכימיה!  אבל זה לא תמיד היה כך. בפולין שלפני 150 שנה, למשל, זה לא היה כך בכלל. וזאת היתה בעיה עבור בחורה בשם מריה סקלודובסקה. (בינינו, גם שם משפחה כמו 'סקלודובסקה' זאת קצת בעיה, אבל לא משנה…)

 

מריה רצתה מאוד ללמוד, אך החוק בארצה אסר על בנות ללמוד מדעים! אז מה עושה בחורה חרוצה? לומדת עם חברים בסתר.

אבל זה לא הספיק לה. היא רצתה ללמוד באוניברסיטה אמיתית, ולא סתם באוניברסיטה - בטובה ביותר, שהיתה ה'סורבון' שבפריז. אך מה לעשות שלא היה לה כסף? היא עבדה קשה כמטפלת בילדים, עד שצברה מספיק, והתקבלה לשמחתה למוסד היוקרתי. היא היתה התלמידה היחידה לפיזיקה מבין מאות תלמידים, אבל זה לא הפריע לה לסיים בהצטיינות! אחר כך היא עברה לעריכת ניסויים במעבדה של מדען בשם פייר קירי, ותוך זמן קצר, הניסויים הפכו לנישואין... פייר ומארי קירי התחתנו, והמשיכו לחקור יחד.

 

מריה, שהחליפה את שמה למארי, החליטה לחקור קרינה שקורנת מחומר ששמו אורניום. את הקרינה גילו מספר שנים קודם, אך אף אחד לא ייחס לה חשיבות מיוחדת. היום אנחנו יודעים שמדובר בקרינה הרדיואקטיבית.

קרינה רדיואקטיבית היא בעצם התפרקות הגרעין של החומר, שמשחרר באיטיות חלקיקים וגלים לאוויר. מה זה באיטיות? תלוי בחומר...זה יכול לקחת אלפי, עשרות אלפי ואפילו מיליוני שנים! הקרינה מביאה לעולם הרבה תועלת, אך גם סכנות רבות. היא משמידה תאים בגוף או משנה אותם, וגורמת למחלות קשות. מצד שני, בגלל שהיא פוגעת בתאים, אפשר להשתמש בה כדי להרוס תאי מחלה מזיקים שנמצאים בגוף. גילוי הקרינה גם עוזר לחוקרים לתארך ממצאים ארכיאולוגים, כלומר לגלות מאיזה תאריך הם. החוקרים מודדים חומר רדיואקטיבי לא מסוכן בשם פחמן 14 שנמצא בחפץ, ומפענחים בעזרת השינויים שחלו בגרעין שלו את גיל החפץ.

 

אך בואו נחזור לפייר ומארי. במעבדה עלובה שבמחסן ביתם, חקרו השניים את הקרינה, וכתבו עליה מאמרים. הם גם גילו באותה הזדמנות שני יסודות - חומרים חדשים שלא היו מוכרים - בשם פולוניום ורדיום. בעולם הכימיה, למצוא יסוד חדש זה כמו למצוא אוצר!

השניים זכו לפרס נובל על המחקר שלהם, ומארי זכתה בפרס נובל שני על תגלית החומרים. היא היתה האישה הראשונה שזכתה בנובל, והאדם הראשון שזכה בשני פרסים!

 

כעבור מספר שנים, פייר נהרג בתאונה, אך מארי המשיכה לחקור, ולגדל לבד את שתי בנותיה. גם הבת שלה היתה למדענית, וגם היא המשיכה את המסורת המשפחתית, וזכתה בפרס נובל...

 

מארי קירי לא ידעה שהקרינה הרדיואקטיבית מזיקה לבריאות. אחרי שנים של חשיפה לקרינה המסוכנת, היא חלתה ונפטרה. אך היא השאירה לנו ירושה חשובה - את התגליות שלה, ששינו את פני האנושות, ואת הספור על אומץ, התמדה, ורצון ללמוד, גם כשמסביב כולם אומרים לך שאת לא יכולה...

  

 

 

התגובות שלכם

  • אמונה זרוק
    כ"ח אדר תשע"ה
    מידע מעניין...
  • פיזיקאית
    כ"ח אדר תשע"ה
    מארי קיר היתה הראשונה שגילתה את הרדיום ומתה תוך כדי התעסקות בחומר מסוכן מאד וכך חלתה בסרטן הריאות (ששרף לה את הראות) נ.ב ממש אהבתי את הפינה הזו כי אני מחחבת מאד את תחום המדע השמיימי וכל זה...
  • אחינעם
    כ"ט אדר תשע"ה
    יפה לא ידעתי את זה