חכמולוגי
חידות ופרסים

חידת זהה את המקום בארץ ישראל !

  

שלום ילדי ערוץ מאיר לילדים!

 

 

מה שלומכם??

 

  

איך התחיל החופש?

מה התכנונים...?

 

 

זה הזמן לצאת לטיולים !

 

 

ואם אתם חושבים שאתם טיילנים מצטיינים

ואין מקום בארץ שאתם לא מכירים,

נראה אתכם פותרים את סדרת החידות הזאת,

ואולי תגלו עוד כמה מקומות שאותם כדאי לראות...

 

 

 

רואים בתמונות למטה את הנוף המדהים?

 

 מהו שמו של רכס ההרים ממנו צולמו התמונות,

ומיהו המלך המפורסם שנהרג עליו?

 

 

 להגדלת התמונה לחצו כאן !

 

להגדלת התמונה לחצו כאן !

 

צילום- י. לביא 

 

 

 

התשובה היא-

הגלבוע הוא רכס הרים. הרכס הוא שלוחה של הרי השומרון. הפסגה הגבוהה ביותר ברכס היא פסגת מלכישוע וגובהה 536 מטר. הנוף שנפרש בתמונה הוא כמובן עמק חרוד וממזרח ניתן לראות את הרי הגלעד היפהפיים.

הגלבוע הוא אחד האיזורים שאסור לפספס את סיפורי התנ'ך שבו. בגלבוע ובעמק שלמרגלותיו היו מלחמות , התכנסויות, וסיפורים רבים בתנ'ך. (להרחבה- גדעון והמדיינים, שאול והפלישתים, כרם נבות היזרעאלי).

מרגישים את נוכחות התנ'ך בגלבוע ביחוד בשמות המקומות- הר אבינדב, כתף שאול, גבעת יהונתן, הר אבנר, מלכישוע, מיכל, מירב ועוד.

אחד הסיפורים המרתקים ביותר שקרו על הרי הגלבוע הוא מלחמת שאול בפלישתים שמתואר בספר שמואל א' פרק לא' ובפרק א' בספר שמואל ב' (קינת דוד).

הפסוקים פותחים בתיאור המלחמה 'ופלישתים נלחמים בישראל וינוסו אנשי ישראל מפני פלישתים ויפלו חללים בהר הגלבוע', המלחמה מתוארת בקיצור נמרץ ובנוסף מוזכר שגם בניו של שאול המלך- אבינדב, מלכישוע ויהונתן, חברו הטוב של דוד, מתו במלחמה. בהמשך, שאול מבין שהפלישתים עודים להשיג אותו ולכן הוא מבקש מנושא כליו 'שלוף חרבך ודקרני בה' והוא מסביר את פשר הבקשה '... פן יבואו הערלים האלה ודקרוני והתעללו בי' אך נושא כליו ירא מאוד ולא הסכים להרוג את שאול המלך. מיד אחרי סירובו של נושא הכלים, שאול, בצעד נועז, לוקח את חרבו ונופל עליה. נושא הכלים רואה ששאול מת ונופל גם הוא על החרב ומת. בהמשך הפסוקים מסופר שהפלישתים מגיעים למקום למחרת, הם מוצאים את הגופות, מתעללים בהן ולוקחים את הכלים. מקרה ההתעללות מגיע לאוזניהם של אנשי יבש גלעד והם הולכים לחומת בין שן, לוקחים את גופות שאול ובניו, קברו וצמו עליהם שבעה ימים. פה מסתיים ספר שמואל א' ובספר שמואל ב' אנחנו קוראים על כך שהבשורה המרה על מות שאול ובניו מגיעה לדוד המלך. דוד, למרות החיכוכים הרבים עם שאול במהלך חייו, מבין שזהו מלך, משיח ה', שמת וגם בניו מתו ובעיקר חברו הטוב והאהוב יהונתן. ועל כן, הוא מקונן את הקינה הידועה עליהם. 'הצבי ישראל על במותיך חלל איך נפלו גיבורים?'. בנוסף, דוד מקלל את ההרים שעליהם רעיו נהרגו 'הרי בגלבוע אל טל ואל מטר עליכם...'. אם נסתכל על רכס הגלבוע, נוכל לראות שהרבה ממנו חשוף (ורוב מה שמיוער- ניטע ע'י קק'ל) ואולי קללת דוד היא  הסיבה.

 

והזוכה המאושר הוא-

יהודה אריה טבדי מתל אביב

  

   

 

החידה בשיתוף מדרשת 'בשבילנו' מבית מדרשת אליה. 

 

 

לפרטים והדרכה- יוחאי חלפון 04-6662333

halfon.yo@meliya.org.il

 

צילום התמונות- יהושוע לביא

  

שימו לב, רק מנויים יכולים לענות על החידה!

התגובות שלכם

  • רעיה תמה
    כ"ב תמוז תשע"ד
    יש!!! הצלחתי את החידה הזאת!!!
    • נח שניאור
      כ"ט תמוז תשע"ד
      זה קשה איך הצלחת את חכמה מאוד ותגידי גם מה קיבלת פרס או ממתק? היי תכתבי כאן את התשובה ככה לכווווווולם יהיה פרס
  • נועה צביה יוסף
    ה' אב תשע"ד
    החידה הכי קלה בנתיים
  • שירה
    כ"ו תמוז תשע"ד
    אני הייתי שם בטיול בבית ספר
  • שירה
    כ"ו תמוז תשע"ד
    אני הייתי שם בטיול בבית ספר